Загальна кількість переглядів сторінки

Сторінки

неділю, 7 грудня 2014 р.

Виховний захід "Фестиваль хімічних елементів"

Тема: Фестиваль хімічних елементів
«Широко простягає хімія руки свої у справи людські…»
М. В. Ломоносов


Мета: поглибити знання учнів про назви та застосування різних  хімічних елементів, в ігровій формі ознайомити з хімічними  властивостями деяких хімічних елементів, розвивати естетичний смак.
Вступне слово учителя. Дорогі діти! Нещодавно ви почали вивчати  цікавий і захоплюючий предмет – хімію. «Її пильний, сміливий погляд проникає у вогненну масу Сонця, і в пітьму земної кори, і в невидимі частки вашого серця,  і в безмовне життя дерева. Вона дивиться скрізь, завзято шукає початок життя…» (М. Горький «Діти сонця»). Ви навчитеся пояснювати хімічні явища, вивчати речовини, хімічні реакції, експериментувати. Нехай сьогоднішня зустріч покаже, що хімія – цікава наука.
Ведуча:
На фестиваль наш, як годиться,
Нас кличе вічна чарівниця.
Її ж бо «хімією» звуть.
Відома вам вона, мабуть?
Всі запросила елементи
До нас у гості вже вона.                                      
Настроїли ми інструменти,
І линь, музико чарівна!
Хімічна мова ця чудова,
І букв палітра кольорова
Всіх зачарує вас.
Ой, починати, мабуть, час?!
Ведучий. Вірш
Презентація. Відкриття хімічних елементів.

Під музику виходять елементи-метали. У всіх спереду прикріплено великі таблички з написами відповідних елементів. В руці кожен елемент тримає табличку з написом «е», але догори її поки що не піднімає.
Ведуча:
Дивіться, вийшли ось метали.
Вони –цікаві екземпляри.
У сплавах їхнє поєднання.
Широке в них застосування.
Си
Мідь я. «Купрум» називаюсь.
Кольором своїм пишаюсь.
Скаже кожен довідник:
Я -  хороший провідник!
Нg                                                                                 
Я  блискуча і рухлива.
Хоч отруйна, а красива!
Всі мене ось тут назвуть,
Бо «гідраргіум» я, ртуть.
Мg                                                                         
Магній знають всі з дитинства
Як метал такий іскристий,
Що запалює вогні
В Новий  рік й святкові дні. (запалює бенгальські вогні)
Fe
Хоча метал я і м′який,
Та розповсюджений такий!
У сталі й чавуні міцнію.
Нажаль, в вологості ржавію…
У кров мені шляхи відкрито.
А ще я слухаюсь магніта! (виходить учень з «магнітом» і «притягує» його до себе)
Cr
Ось елемент цікавий хром.
Це в нас ще той хамелеон…
В сполуках колір він міняє,
Тому і назву таку має.
Са
Я метал усім відомий                                             
І потрібний в кожнім домі.
Міщусь в крейді і вапні.
Кістки й зуби теж міцні
Я роблю. Мене знайдеш
В молоці та сирі теж.
Na і K
Ой, метали ми, подружки.
Заспіваємо частушки. (співають на мелодію частушок)

Ми активні дуже всі,
Шар нас гасу зберігає.                                
Кличуть лужними усі,
Бо лугам відповідаєм.

Наш єдиний електрон (піднімають картку з написом «е»)
Дуже легко віддається.
Ми одержуєм  іон. (міняють на картку з написом «+»)
Це окисненням зоветься.
Алюміній. Я сріблястий, я крилатий,
Високо люблю літати.
А корозії не знаю,
Плівкою себе вкриваю.
На опорах через ліс
То дротами я повис.
Можу двері змайструвати,
Посудом на кухні стати.
А народжуюсь із глини.
Чи назвеш мене ти нині?
Ведуча:
Є ще родина вкрай активних,                                          
Сказала б я аж агресивних.
Це ж галогени!
Учні знають, що електрони  віднімають
Вони постійно і безмежно.
Поводься з ними обережно!
(Під «5 симфонію» Л.В.Бетховена виходять F  і Cl та намагаються забрати «електрони» у елементів- металів. В кінці кінців  F віднімає «електрон» у К, а Clу Nа. Вони  стають поряд, тримаючись за руки таким чином , щоб утворилися написи « NaCl» та «KF».)
F
Сполук утворюєм доволі,
А  звемось ми тепер вже «солі».

Ведуча ( вказуючи на пару  NaCl):
Побралися вони поспіль,
І маємо…кухонну сіль!
Таке вже сіль нам скоїла:
Активних заспокоїла!
Хоча…(прислухається) сваряться вони знову.
Послухаймо ми їх розмову.
(Cl співає на мелодію «Підманула- підвела»)
Юшка із борщем зварилась.
Де ти знову забарилась?
Я прийшов – тебе нема!                                         
Підманула, підвела!
*
Слід солити огірки.
Будуть же смачні такі…
Я прийшов – тебе нема!
Підманула, підвела!
*
Вже капусту квасить буду
І за тебе не забуду.
Я ж прийшов – тебе нема!
Підманула, підвела!
(під цю музику всі, крім ведучої, заходять за  лаштунки)
Ведуча. Хімія – наука експериментальна, і в процесі її вивчення виконується чимало дослідів, які пов’язані з використанням небезпечних та їдких речовин. Тому необхідно дотримуватись певних правил під час роботи з реактивами. Зараз двоє учнів розіграють сценку «Практична робота», допускаючи багато помилок і порушень правил техніки безпеки.
 Сценка «Практична робота»
У залі стоїть стіл. Заходять два учні, один з них щось їсть, вони сідають за стіл, учень кладе їжу на край столу (1). Починають виконувати досліди, при цьому один тримає пробірку, а інший наливає у неї реактиви (2), етикетка не повернута до долоні, флакони залишаються відкритими (3). Реактиви наливаються не над столом (4). Шепочуться й доливають новий реактив, не передбачений дослідом (5), нюхають (6). Закривають флакони, переплутавши пробки (7), витирають руки об одяг і доїдають принесену їжу (8,9).  (Учні повинні вказати порушення правил техніки безпеки під час проведення практичної роботи, відповідь аргументувати).
Ведуча. Ми всі любимо феєрверки, яскраві, різнобарвні. Всі вони засновані на реакції горіння. А забарвлення полум’я надають метали солей. Кожен метал забарвлює полум’я в окремий колір. Іноді наше око не може вловити цієї різниці, але спеціальні прилади -  спектрометри – легко розпізнають ці метали. Спектри металів – це їхні «відбитки пальців», індивідуальні і неповторні. Вони дозволяють розпізнати будь-який метал і навіть оцінити його кількість.
Дослід. «Фараонові змії»
Кладемо на підставку сухе пальне, а зверху - таблетки сухого кальцію глюконату в три стовпчики по 9 таблеток. Підпалюємо сухе пальне. Спостерігаємо реакцію розкладу.
Ведуча
І неметалів ось струнки ряди.
Й вони потрапили сюди.
(виходять елементи – неметали)
С (тримає у руці великий олівець та таблички з написами «СО2», «Na2CO3»).
Елемент я –молодець.
Звусь в природі я « вуглець».
Найбільшая  мене частина-                                   
В органічних речовинах.
Є я й в неживій природі,
Вуглекислим газі й соді.
Олівець згадай нараз,
Бо графіт я і алмаз.
О (таблички з написами «Н2О», «О2», «О3»).
Оксиген знайдеш усюди.
Знають мене добре люди.
Ось зі мной сполук палітра:
Вхожу я у склад повітря,
Добре воду озоную,
Крейду з содою шаную.
І , куди вже правду діти,
Всі мої брати – оксиди.
Н (таблички з написом «Н2О», «Н2SO4»).
«Гідрогеном» звуть мене,
Бо народжую я воду.
Любить кислота мене.
Там я роблю трошки шкоду:
Маю здатність я таку-
Дірки всюди пропіку.
As
Хіба не знаєте, мене «Арсеном» звати?!                          
Зі мною краще вам не шуткувати!
У їжі маю запах часнику.
І мою здатність ось таку
Використовувала королівська й царська смута,
Тому що сильна я отрута.

Під музику виходять всі решта  хімічних елементів.
Пісня «Червона рута».
Ведуча:
Нас забувати вам не слід!
Запросим вас в цікавий світ.






Немає коментарів:

Дописати коментар